Nyheder

Toys R Us har udgivet den første reklamefilm produceret med AI


Foto: Toys R Us
   Læsetid 4 minutter
Array

Et af de helt store gennembrud for generativ AI kom den 24. juni i år, da Toys R Us sendte en reklame på gaden 100% produceret via OpenAI’s billedgenererende model Sora. Selvom reklamen ikke nødvendigvis er et udtryk for en perfekt produktion og det er helt tydeligt, at den er produceret via AI, så er det ikke desto mindre et stort fremskridt indenfor GenAI video . Men hvad betyder det, at vi er i stand til at prompte os til hele reklamefilm? Hvad betyder det for reklamebranchen og hvad betyder det for virksomhederne?

Toys R Us reklamen, der er produceret med OpenAI’s Sora.

Daniel Käfer, CEO for XAI Group, har interesseret sig for området længe og han har kigget nærmere på reklamen. ”Jeg synes, at det er spændende, fordi vi har haft en periode, hvor Runway Gen2 kom og man kombinerede det med Midjourney. Men vi var alle sammen enige om, at vi var ikke rigtigt der, hvor det var slutproduktet, når vi skulle lave en reklame. Og så lige pludseligt er vi der, hvor det kan være slutproduktet.”

En generativt AI-model, der kan lave videoer tilnærmelsesvis på et professionelt niveau, kan gøre en enorm forskel for særligt mindre virksomheder, der ikke har ressourcerne til at betale for en professionelt produceret reklamevideo. Nu kan de prompte sig til et resultat, der er nærmest lige så godt. ”Jeg hører tit selv store virksomheder sige, hvis jeg bare havde lidt mere tid og lidt flere penge, så kunne jeg lave en video,” fortæller Käfer. ”Nu har vi så et værktøj i kassen, der kan løse nogle af de problemer. Til at starte med, synes jeg, man skal sige, det er jo positivt.

I en pressemeddelelse fortæller Toys R Us, at videoen er produceret af lederen af Toys R Us Studios, Kim Miller Olko, og instrueret af medstifter og kreativ direktør i reklamebureauet Native Foreign, Nik Kleverov. Videoen blev angiveligt produceret på få uger. Handlingen i den korte video er historien om, hvordan Toys R Us grundlægger, Charles Lazarus, i en drøm så virksomhedens fremtidige mascot, Geoffrey The Giraffe.

Videoen repræsenterer dog også potentielt store omvæltninger i reklamebranchen. Enten bliver de overflødige, fordi virksomhederne selv kan skabe deres egne reklamer eller også skal de blive prompt engineers. Det er Käfer heller ikke blind for, men han mener dog, at man skal fokusere på den værdi som modellerne kan skabe. ”Generelt har jeg den holdning til teknologi, at hvis den kan gøre noget hurtigere og bedre for os, så skal man bruge den tid til at skabe værdi, hvor man kan skabe ekstra værdi. Men det betyder ikke, at jeg ikke kan se, at det sagtens kan blive alvorligt for den enkelte grafiske designer eller droneoperatør eller hvis du laver animationsfilm.

Men overordnet set er han ikke i tvivl om, at udviklingen indenfor GenAI-videoer skaber en række nye muligheder og det indenfor et område, der i hans optik har været gået lidt i stå. ”Vi får Midjourney, der kan lave nogle rigtigt flotte billeder, som vi kan animere i Runway Gen2. Så kommer Sora på banen og det er fantastisk, men det er ikke lagt ud, så alle kan bruge den.

 Derfor virkede det lige pludseligt som om der ikke rigtigt skete noget. Vi får en række værktøjer, der faktisk ikke rigtigt er bedre end Gen2. Og så lige pludseligt kommer Dream Machine fra Lumi.ai. Lynhurtigt kommer Runway med Gen3, men den er stadigt ikke tilgængelig.

Runway Gen 3 skulle have været udgivet på nuværende tidspunkt, men er endnu ikke blevet frigivet. Der er lige nu ingen officiel udgivelsesdato på OpenAI’s Sora.

0 notes
86 views

Write a comment...

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *