Nyheder Teknologiforståelse: Coding Pirates former fremtidens digitale borgere 2024/06/21 at 1:06 pm Mark Sinclair Fleeton2024/06/21 Foto: Mark Sinclair Fleeton Læsetid 5 minutterArrayMark Sinclair Fleeton”Det er alt sammen social engineering. Hackerne har ikke brug for AI,” fortæller Martin Robert Knudsen. Han afholder sammen med Jørgen Tietze et arrangement på Kongekærskolen i Allinge torsdag morgen under Folkemødet, som de kalder ”Hacking og OSINT”. OSINT er forkortelsen for Open Source Intelligence – altså informationer, der er offentligt tilgængelige. Men hvad sker der lige for at lære børn og unge at hacke og hvorfor er Coding Pirates for femte gang en del af arrangørerne på Folkemødet?Kodepiraterne kommerMartin og Jørgen er begge frivillige i organisationen Coding Pirates, der arbejder med at lære børn og unge om teknologiforståelse. En af måderne er gennem undervisning i hacking at give børnene et indblik i hvordan hackerne finder oplysninger og dermed hvordan de kan undgå at blive hacket. Men det handler ikke bare om at blive hacket. Det handler om at give børn og unge en bedre forståelse af, hvordan de kan bruge teknologi på en mere sikker måde.”Coding Pirates understøtter og fremmer idéudvikling, konstruktionsevne og designtænkning gennem en åben og eksperimenterende tilgang til teknologier gennem demokratiske og dialogiske processer. ” Sådan præsenterer Coding Pirates selv deres arbejde i det, de kalder den simple version af deres manifest. Men betyder det virkeligt, at man skal lære børn og unge at hacke?Find Mr. BeefPå Kongekærskolen forklarer Jørgen eleverne, at de skal finde ud af hvem der gemmer sig bag dæknavnet ”Mr. Beef” og hvor han befinder sig. Alting foregår gennem Aalborg Universitets Haaukins-platfom, der også bruges til DM i hacking. Alle oplysningerne kan findes ved at gå ind på det fiktive sociale medie ”…” og til sidst skal eleverne hacke sig ind på ”Mr. Beefs” profil og det kan de gøre ved at finde Mr. Beefs rigtige navn, hans fars navn og hans brors navn. Alle oplysningerne kan findes på det sociale medie.Eleverne finder hurtigt en række oplysninger og i løbet af femten-tyve minutter ved de alt om Mr. Beef bare ud fra hans egen og hans familie og hans kærestes profiler. De griner af, hvor dumt det er at Mr. Beef lægger billeder ud af hans biler og hans kæreste, der samtidigt deler feriebilleder og Mr. Beefs rigtige navn. Men samtidigt skaber det eftertanke om, hvad de selv deler og hvor mange oplysninger om dem, der ligger helt åbent på sociale medier. Den form for hacking gennem offentlig tilgængelige data kaldes også for social engineering og som Martin sagde i starten af artiklen, så kommer man langt udelukkende med den type data. Teknologiforståelse i børnehøjdeUdover undervisningen på Kongekærskolen, så er to af foreningens andre frivillige, skolelærer Lis Zacho og adjunkt ved CBS, Sine Zambach på Paradisbakkeskolen i Nexø. Her står formiddagen på AI, deepfakes og fake news. På Allinge Havn står generalsekretær for Coding Pirates Louise Overgaard for arrangementet ”Fremtidsspejlet”, hvor en femte klasse fra Kongekærskolen skal designe fremtidige produkter og forbedre dem via AI.Coding Pirates’ arrangementer er en blanding af aktiviteter og undervisning for børn og unge og debatter og en lille smule hands-on undervisning til de voksne.”Vi laver en række debatter om teknologiforståelse i børnehøjde. Hvordan sørger vi for, at vores børn og unge er klædt godt på indenfor det digitale felt,” forklarer Louise Overgaard. ”Vi laver også en nogle arrangementer sammen med de voksne. Det er mere traditionelle debatter. Vi laver også en robotdyst, hvor vi skal have de voksne til at se, om de kan finde ud af at programmere en robot.”Piraterne på BornholmDet er syvende gang, at Coding Pirates er med på Folkemødet og selvom debatterne om AI, teknologi og digitalisering fylder meget i årets program. Så er Coding Pirates’ tilgang på mange anderledes end andre deltagere. Med en blanding af praktiske tilbud til børn og unge og debatter med beslutningstagere på området kommer organisationen et spadestik dybere i deres formidling af deres arbejde.”For os er det meget vigtigt at være samfundsvendt. Vi vil meget gerne sætte den dagsorden, at børnene skal klædes på til teknologi og en digital fremtid. Og det er et godt sted at gøre det her,” siger Louise Overgaard ”Og så er vi altid ude efter nye, gode spændende samarbejdspartnere og det kan vi også finde her.”Læs også:EU State of The Union 2023: EU’s vision for AIGeorge Lucas: AI kan være et fantastisk redskab i den kreative procesGuvernør i Californien nedlægger veto mod AI-lov ShareShareTweetSharePin it