GPT

Over halvdelen af de studerende bruger ChatGPT


Mark Sinclair Fleeton

Journalist

   Læsetid 3 minutter
Array

En ny undersøgelse fra DJØF viser, at 54% af studerende på danske videregående uddannelser har brugt ChatGPT eller andre typer AI i deres hverdag på studiet. Undersøgelsen viser også, at det teknologien bliver brugt til er først og fremmest som søgemaskine og som hjælp til at få ideer. 

Derimod er der en udbredt enighed blandt de 1.000 deltagere, der alle er studerende og medlem af DJØF, at der er tale om snyd, hvis AI-systemer bruges til at skrive hele tekstpassager. 19% af deltagerne har brugt AI i forbindelse med en eksamenssituation og det må siges, at være en ret lille del af de studerende, der bruger værktøjet i dagligdagen.

Som det også har været rapporteret i andre medier, så oplyser 30% af de adspurgte, at de ikke kender reglerne for brug af AI på deres studie og 28% derudover mener, at reglerne er uklare. 

Af Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside fremgår det, at ”brug af værktøjer baseret på kunstig intelligens (AI) som f.eks. ChatGPT er ikke tilladte hjælpemidler og må ikke bruges under prøverne og under en eventuel forberedelse på erhvervsuddannelser.” Forbuddet er opstillet, da man ønsker at de studerende selvstændigt skriver deres opgaver. 

Det er uddannelsesinstitutionernes ansvar at føre tilsyn med de studerende brug af AI på studiet. Prorektor fra Aalborg Universitet, Anne Marie Kanstrup, har til AAU’s hjemmeside udtalt:

På nuværende tidspunkt er det som udgangspunkt ikke tilladt at bruge chatrobotter som ChatGPT til eksamen. Men på længere sigt er der ingen tvivl om, at kunstig intelligens vil spille en større rolle på uddannelsesområdet.”

Det åbner en dør for, at chatbotterne i fremtiden kan få en plads i undervisningen og måske endda til eksamen. På Københavns Universitet anser professor Thomas Bolander AI som et redskab som mange andre, som bør være en mulighed for de studerende. 

”Vi tillader jo også brug af lommeregnere eller Google til eksaminer, hvor det at regne eller finde information ikke er i centrum for opgaven. På samme måde kan en AI-maskine blive et hjælpeværktøj på linje med andre søgemaskiner,” udtaler han til Uniavisen.dk

I et interview nyligt med AI-Portalen (der vil blive udgivet i den nærmeste fremtid) sammenligner digital strateg og forfatter, Peter Svarre også AI-teknologi med lommeregneren. 

Jeg tror sagtens, at man kan gøre det i folkeskolerne, at man siger: fra første klasse til sjette klasse, må I ikke bruge ChatGPT.  Så trækker vi det ind i undervisningen og begynder at bruge det og arbejde med det,” siger Peter Svarre.

Måske den vigtigste konklusion af undersøgelsen er måske, at på trods af, at over halvdelen af de adspurgte bruger AI-systemer, så er man meget bevidst om hvad der er snyd og hvordan man selv får noget ud af sin uddannelse.

147 views