På sin developer konference I/O 2024 demonstrerede Google endnu engang, hvordan AI ændrer alt omkring os. I 25 år har Google gjorde tingene på den samme måde og tjent gode penge på det. Ny ændrer alt sig. Internet søgninger vil aldrig blive de samme igen.
Med integrationen af Gemini (tidligere Google Bard) i Google Search tager Google et stort skridt mod centralisering af informationen på platformen selv.
Tre vigtige ændringer i søgeoplevelsen:
1. AI Overview og kontekstuelle svar:
Gemini vil fremover give brugerne ikke bare links og korte beskrivelser, men i løbet af et øjeblik får du serveret et helt referat af siden. Systemet kaldes AI Overview og rulles ud i USA over de kommende uger og senere på året over resten af verden.
2. Videobaseret fejlfinding:
Google har forbedret deres videoanalyseværktøjer til at identificere og løse specifikke problemer ved at analysere videoindhold gennem Google Lens, hvilket tilbyder brugerne præcise og handlingsorienterede løsninger.
3. AI-assistent:
En AI-assistent vil nu kunne tilpasse søgeresultater baseret på brugernes tidligere interaktioner og præferencer, hvilket gør informationssøgningen mere personlig og tidseffektiv.
Google beskriver det selv som en forbedret brugeroplevelse og en optimering af søgeprocessen, der gør den mere intuitiv og effektiv og fremhæver hvordan bedre søgeresultater giver større reklameværdi for annoncørerne.
Først og fremmest betyder den nye måde at google, at sites i det hele taget vil få meget mindre trafik. I langt de fleste tilfælde vil brugerne kunne nøjes med at den Ai-refererede udgave af de sites, søgningen har fundet.
Det betyder ud over mindre trafik også mindre annonceindtægter for de enkelte sites. For nyhedsmedier betyder det endnu en udfordring. For fremover vil det være Googles algoritme – AI assistenten- der bestemmer om læserne finder dine nyheder. Det vil efter al sandsynlighed forstærke bevægelsen af nyhedsforbrug væk fra de redigerende medier.
Googles øgede integration af AI i søgefunktioner og andre tjenester kan forstærke bekymringer om markedsdominans. Som en central spiller på markedet, kan Google potentielt sætte mindre konkurrenter under pres, hvilket kan begrænse innovation og valgmuligheder for forbrugerne. Denne dominans kan også føre til, at nye startups finder det sværere at bryde igennem, da Google fortsætter med at udvide deres tjenester og forbedre deres teknologi, hvilket gør det udfordrende for nye virksomheder at konkurrere på lige fod. Yderligere, kan Googles evne til at samle og analysere enorme mængder data give dem fordele, der cementerer deres position og komplicerer reguleringsforsøg.